scenerie stále obrážela hrůzu ze života nežitého a z touhy nenaplněné; tento mladistvý a pesimistický Otokar Březina jest ve svém krajinném zření nejčistším empirikem. Neuzavírá-li se do klausur, komnat, klášterních cel, vězení - a to jest nadmíru příznačné pro toto období determinismu až spoutaného, ano přikovaného - zpívá o velice reálních, jen nepatrně stilisovaných a osobními prožitky zdůvěrněných končinách, kudy chodíval jeho tělesný krok, a kde získával své první zkušenosti zrakové. Pozorujme intensivně smyslový obraz jeho »Březnu«, žíznivého po slunci a zahaleného vlhkem, v němž spí nesčíslné možnosti jara a léta; vdechněme oběma nozdrami a vnímavou myslí básnický protějšek oné básně, nazvaný paradoxně »Apostrofou zimní« a přesy·cený vůněmi, nashromážděnými za celé zlaté léto; oddejme se v »Siestě« hře celého vidma na snězích nehnuté zimy; nebo naopak podivné symfonii letního úpalu, únavy a apatie v »Náladě« (ve »Svítání na západě«); a zvláště se večtěnle do karakteristického krajinářského vstupu erotické elegie Březinovy »Den výroční« s tou jedinečně přesnou a odvážnou zkratkou vystihující samu duši pohorského prospektu. (»Ocelovým, svírajícím se kruhem úžil se obzor. Tma zrála. Černá bratrstva lesů, zřel jsem, klekala k zemi, jak k chóru modliteb za zemřelé. Příkrov nebe se nížil - nad mojí hlavou, jak stlačen a dolů vv~