člověka k prostředí, jehož jest spolubudovatelem. Jako v malířství znamená též i v lyrice toto úsilí překonání impresionismu ve prospěch umění kladnějšího, aktivnějšího a ovládaného energičtější vůlí - lyrik-krajinář přestává pak býti pouhou citlivou deskou, kam příroda vdechuje své obrysy a barvy, svou něhu a svůj smutek, svá oblaka a své slunce, a ujímá se vyššího, úkolu býti stavitelem obrazů, budovaných podle jeho niterného zákona. Není v české lyrice, tak bohaté i mezi umělci třetího a čtvrtého řádu na subtilní krajináře, druhého básníka, jenž byl by s takovou logičností i plností V)'vojovou vyrostl z impresionistického virtuosa krajin empirických v syntetického tvúrce zcela svéprávného a osobitého světa krajinného, a u něhož by tento vzestup ilustroval do té míry celou jeho dráhu ke světlu, k jistotě, k mystickému štěstí, jako Otokar Březina; přemýšleti o této dosud neanalysované složce jeho obrazového díla neznamená tedy zahloubati se s krátkozrakou monografičností do podřízeného úseku v jeho tvoření, nýbrž hledati podstatu jednoho ze živlů, který skládá a spoluvytváří jeho svět, plný překvapení i zákonnosti. Temný a sebemučivý melancholik »Tajemných dálek«, trýzněný nervovými al smyslovými zkušenostmi o velmi odstíněné, ba rafinované realitě, která jest odsouzena k tomu, aby jako pl'úvodní