nýbrž částky osudu, jež lze pozornému čtenáři odhaliti pod podáním sebe neosobnějším. Lyrik tvoří však se stálým zřetelem ke krajinnému pozadí, jehož nemůže pohřešovati a do něhož vkresluje své situace; nenít většina lyrického básnictví ničím jiným, než stálým dialogem básníkovým s onou krajinou, která mu v posvěcené chvíli prozradila smysl života. Tak zaznívá u Máchy v obměnách myšlenkových i náladových znovu rozhovor s temným lesem divokých skalních útesú, ponořeným do děsivé hrůzy bezedné noci, u Sládka tesklivě něžná rozmluva s lesnatými chlumy mírného Podbrdska, II Sovy nyvá píseň apostrofujíeí v žádosti a touze onu »vallium vallis« kdesi na jihu Čech, odkud, neotráveny ještě městem a vzdorem, vstávaly básníkovy vidiny, vzdušné a křehké. Ale básníkově tvořivosti nestačí nikterak, aby křísila v oparu nálady a za citového posvěcení krajiny, které byly pro poetavil osolmost jevovou pravdou a aby jich pouŽí. vala jen potud, pokud vyjadřovaly určitý stav duše; to byl by příliš trpný vztah ke krajinnému prvku básnického světa. (Jím větším tvůrcem jest poeta, tím naléhavější potřebou se mu jeví nahrazovati postupně analytické nálady krajin jejich skladnou a soustředěnou syntesou a přímo vytvářeti z empirie zraku a dojmu nové složitější a výrazněji5í krajiny, v nichž jest zhuštěna a znásobena nejen zákonitost přírody, ale i vztah