nou pro politiku Spojenců,tak mu není ani po svém stvoření účelem samým pro sebe. Vidí v něm spíše prostředek než cíl, politickou formu národně filosofické ideje a nikoliv unum necessa['ium všeho našeho snažení, mluveno kollárovsky: skrze českfr národ touží vzestupovati k lidství. A tu se »Světová revoluce« připíná co nejtěsněji k Masarykovým starším spisúm o filosofii našeho národa, jmenovitě k »České otázce«. Její ústřední tése se zde opakuje a rozšiřuje na celý náš V)"voj, i poválečný, pokud vyplývá ze založení Československé republiky: české ohrození vychází z myšlenky humanitní, rozvíjí a prohlubuje ji uvědoměle a skrze tuto humanitu navazuje na naši tradici reformační, na naši bratrskou náhoženskost; stát dovršující dílo obrozenské přirozeně přejímá a musí dovršiti tento jeho odkaz. Ačkoliv T. G. Masaryk ve »Světové revoluci« trvá proti všem svým kritikúm na své ptlvodní koncepci, jíž se dostalo ohecného nesou· hlasu, přece ji poněkud upravuje; oslahuje zvláště náhožensko-reformační přízvuk, který se silně hlásil v »Janu Husovi«. Změny jsou podmíněny některými novými rysy v Masarykově myšlenkové orientaci, jež jsme již naznačili. Roz·hodný odklon od Německa a napiaté úsilí přičleniti se k ideové oblasti francouzské zpúsobily, že Masaryk tentokráte odvozuje náš humanitismus spíše od francouzského osvícenství a velké revo-