rozkladem parlamentarismu a representativní vlády prodělává v IDvropě, není smrtelná. Světová válka nebyla ještě ani napolo dobojována, když se z Rusi s živelnou prudkostí přihlásil státní princip docela jiný, než ona občanská demokracie, princip, podle bystré diagnosy Masarykovy (str. 213 a 214), snad velice blízký carismu a venkoncem primitivní, ale jehož všecky západní demokracie dohromady nedovedly zdolati. Nevidím opravdu, že by v IDvropě vzcházel navždy jasný bílý den demokracie, a třeba není v přítomné době tieslýchaného pochlebnictví lidu zvykem, přiznati se k těmto pochybnostem, nemíním jich potlačiti. Světová válka měla pro nás Čechy podle Ma8aryka ještě smysl další a zvláštní, odčiniti hahsburskou protireformaci, která národ stojící kdysi v popředí bojovníků proti církevnímu absolutismu postavila na tři věky pod moc zástupců theokracie - proto bylo ve válce naše místo samozřejmě po boku Dohody, proto vítězství evrop8kého demokratismu slibovalo nám a také nám dalo samostatnost státní, podlomivši nadobro autoritativní moc habsbursko-rakouskou. Jest patrno, kterak T". G. Masaryk tímto výkladem odmítá výhradně politicko-národní motivaci českého osvobození: jako mu československý stát ve vyhlídce politické budoucnosti nebyl především hrází proti pangermanismu, vítanou a nut-