mimochodem; snad ještě důležitější by informace o tom byla pro čtenáře cizího, na nějž jinak T. G. Masaryk myslívá přímo se zalíbením. 1.\ G. Masaryka nelze ovšem počítati mezi ty filosofy dějin, kteří ve výkladu historie motivy národně-politické podřaďují principům sociálněhospodářským; spíše působí' jeho postuP. jako ideologická snaha zatlačiti pohnutky konkrétní, ve prospěch odtažitých teoremat; již jeho koncepce českého národního obrození tím trpěla, vzbuzujíc právě u historiků tímto rysem nedůvěru. Pro světovou válku podává T. G. Masaryk ve »Světové revoluci« vysvětlení dvojí, první bych označil spíše jako psychologické, druhé jako filosoficko-historické. Ono naznačuje jaksi jen mimochodem a později se k němu nevrací: pro obě zápolící strany (zejména ovšem pro Francii a Německo) vyplynula» z úsilí o objektivisaci z upřílišeného subjektivismu« (str. 425); v tom se skrývá zmíněný již výklad moderní vražednosti a moderního upřílišeného kultu státu. Za to výklad druhý, vyplývající z ústředního životního názoru Masarykova.táhne se jako červená nit celou knihou; jeho filosofie náboženská i politická jest v něm soustředěna takřka in nuce. Světovou revolucí a jejím nástrojem, světovou válkou, dovršen hyl pád středověké theokracie, kterou z f~íma a z Byzance převzalo Rusko a Rakousko a imperialisticky ohměnilo Pl'usko; zví 218