na poloviční cestě a aby lidstvo nebylo zotročeno sebou samým. - V křesťanství není možný ani kult pNrody, ale ani kult člověka, ani kult lid~ .~kých ideálů« (str. 46). N ábožensko-lmmanitní ideál Masarykův promítl s ostrou určitostí konečný cíl světové revoluce, odehravší se za válečného čtyřletí; s této perspektivy není již nesnadno pochopiti jeho výklad příčin světové války, která, což nutno si stále uvědomovati, byla spíše jen doprovodem ústředního a rozhodujícího revolučního převratu evropského. Z obecně uváděných příčin světového střetnutí popírá T. G. Masaryk se svého protimarxistického a protimaterialistického stanoviska výklad, že vlastním viníkem byl závratný vzestup velkokapitalismu; stejně se mu nepodobá, hobbesovsko-macchiavellistické vysvětlení imperialismem a dobývačností států; snad tyto složky hospodářské poněkud podceňuje. Ani principu národnostního neuznává za motiv . rozhodující, ježto prý bojovaly nikoliv národy, nýbrž státy národnostně dosti složité a z části (na př. Anglie a Amerika) národnostně ani neinteresované; vybojování svobody a samostatnosti malým národúm byl jenom jednou (a dodejme: aposteriorní) pohnutkou Dohody. Opatrné rozlišování příčin jest tu dozajista zcela na místě, neboť každé zjednodu?iení na př. formule Bethmanna Hollwega, rozšíl;ená ostatně svého času též na Rusi, že svět