ryk, jenž se anaÍysou náboženských zjevů zabJval mnohem vydatněji a pronikavěji než kdokoliv u nás, nepostřehl sám, co zde vlastně hlásá. Ježíš Kristus, dávaje »přikázánf. veliké v zákoně« a zakládaje tím křesťanství, odporučuje ovšem »čisté a neposkvrněné náboženství lidskosti« (»Svět. re\,01.«, str. 552) slovy: »Milovati budeš bližního svého jako sebe samého«. Ale to jest přikázání teprve druhé. »Přední a veliké přikázání« první (Matouš, 22, 37, 38) zní však »Milovati budeš Pána Boha svého z celého srdce svého, a ze vší duše své a ze vší mysli své«. U Masaryka slyšíme jenom o přikázání druhém; jeho náboženství humanity jest náboženstvím bez Boha. Takto bystrý a neuprosný soudce novodobého titanismu ve všech jeho útvarech dospívá sám k dosti hrubému tita· nismu náboženskému. Na trůn boží dosazuje člověka, nikoliv ovšem hrdého jednotlivce rozvité osobnosti a bohorovné vůle, nýbrž kolektivní lidstvo, občansky uvědomělé a rozumově organisované. Moderní demokratismus slaví své nanebevstoupení: z parlamentu přímo na kř-eslo uprázdněné abdikací Boha transcendentálního. Komu v dobách válečného křtu ohněm a krví vložil do svůdnických úst český náboženský básník podobnou visi vítězné humanity, která již Boha nepotřebuje ~ Není to sám pán temnot, kdo Syna člověka pokouší viděním: »Všichni jsou I'ůžových tváří, není hladu, není bolesti - ha zdá