táhnou do válek lidé věřící v Boh~, budou vyznavači každého náboženství o sobě přesvědčeni, že oni sami jsou vyvolenými božími bojovníky a zákona jeho. J-ak by mohl T. G. Masaryk připustiti, že by zvítězil Bůh Rasputinův, Bůh habsburského dvora, Bůh římského papeže? Masarykovo náboženství, jež tak horlivě vyznává před Bohem i před lidmi, jest náboženství bez transcendentna, bez mystiky, bez víry, bez kně7.ství, bez svátostí, tedy čistě rozumové, positivistické, laické; všecko, co v náboženství ještě zůstalo z dogmatu, z církve, z prvků nadpřirozených, zavrhuje T. G. Masaryk jako přežitek nábožensko církevní aristokracie. Jest podivuhodna radikální horlivost, s níž náboženský kritik-reformista odklízí pozllstatky středověku a irracionální mystiky, ale nepromiňme si pro přemíru svého podivu otázku, co pak ještě z náboženství, co ještě z křesťanství zbývá! A tu čtu znovu a znovu se soustředěnou pozorností oba závažné paragrafy (~93 a § 126) Světové revoluce«, kde T. G. Masaryk zaujal stanovisko k náboženským otázkám v Evropě válečné i poválečné, a snažím se býti co nejúzkostlivěji práT jeho pojetí, ač se skrovničká zrnka positivního poznání ztrácejí uprostřed rozměrně propracované kritiky negativní. První z kapitol, účelně zařazená do VIII. knihy, vyšetřující příčiny a myšlenkové ovzduší světové války, zabývá se zvý-