Nejhlubším 1l10tivúm Masarykových sympatií a versí by sotva porozuměl ten, kdo by je shledával v oblasti forem státních a vládních; český vyznavač Dostojevského jest jako jeho mistr v podstatě duch nábožensky orientovaný. Nenávidí despotismu vůbec, ale nadevše si oškliví de::-potismus theokratick)', ježto tento zneužívá v jeho očích věcí duchových k prospěchům hmotným; katolictví se mu jeví hodno opovržení jakožto theokracie vystupňovaná, pevně a jednotně zorganisovaná, jako soustn,va panství nad světem, opírající se o ideje transcendentní. Masarykova zásadní nechut ke katolictví a zvláště k papežství jest známa a ani ve »Světové revolu· ci« se jí spisovatel netají. Vstupuje na ita.lskou púdu a hned čerpá ze vzpomínky na pád státu papežského naději na nedaleký konec theokratických stá tú vůbec. Ve Francii vítá všecky nábě· hy mladších intelektuálů překonati katolictví a v něm i nebezpečí sexualismu a dekadence, které snaží se opětovně dovoditi jako důsledek cítění katolického. Neúnavně staví protestanství a zvláště americké independentství proti katolickému náboženskému názoru, či lépe nad ně, a celým dílem prozařuje přesvědčení, že světovou válku a světovou revoluci vyhrál vlastně protestantismus, přes historickou skutečnost, že hlavními poraženými byli pruštÍ luteráni a spolu strůjci vítězství katoličtí Francouzi a Italové. Pokud po· 210