Carské Rusko, které věrně po boku Francie první tasilo meč proti Německu a Rakousku a v boji tom došlo prvních velikých úspěchů, stálo podle Masarykovy koncepce vlastně svými principy v táboře t. zv. Ústředních mocností, v táboře imperialismu a caesaropapismu, absolutistické theokracie, odumírajících ideálů středověkých, ano, představovalo tento tábor snad ještě určitěji nei Prusko, protože činilo nejméně ústupků novodobé civilisaci a protože přes všecko amalgamisování se Západem pokračovalo v odkazu Byzance. Tuto odmítavou kritiku carského Ruska prováděl T. G. Masaryk od počátku války nejen literárně, ale i politicky: odtud jeho nedůvěra k domácím rusofilským politikům typu dra K. Kramáře, odtud jeho zavržení Durichova a Koníčkova směru v zahraničním odboji, odtud jeho spětí československé akce na Rusi s táborem revolucionářú, jeho nedůvěra ke všem stratégúm ruského legitimismu a carské restaurace, jeho přesvědčení, že »ruská revoluce r. 1917 byla pro nás a naše osvobození spíše plns než minus« (str. 231) atd. Jedním slovem; pro Masaryka bylo smetení carské soustavy na Rusi prvním a nutným dějstvím revolučního světového dění, je~ mělo dopomoci k vítězství nikoliv jednotlivému státu a národu, nýbrž demokratickému principu vů bec. Ocitáme se tu zvolna u samých ideových kořenů díla Masarykova.