choroby společnosti současné, není, jak známo, vyčerpán jeho spisem habilitačním. Nyní analysuje se svrchovanou bystrozrakostí vraždu a vražednost jakožto doplnění sebevraždy a sebevražednosti: obé se mu jeví násilnick)'m únikem duše z chorého subjektivismu, takže světová válka, vražda to Pruskem technicky, vědecky a strategicky organisovaná (»úsilí o objektivisaci z upřílišeného subjektivismu«, str. 425), jíž se dostalo filosofického ospravedlnění, vyrůstá v podstatě z týchž kořenů, jako moderní nákaza sebevražedná, ústřední problém :Masarykova zkoumání sociologického a mravovědného v době mladosti. Odtud, jak Masaryk sám naznačuje, vedla ho přímá cesta k rozboru novodobé revolučnosti a teroristického anarchismu, dvou to zjevů, vnucujících se stále psychologu Ruska v 19. věku: kniha o »Světové revoluci« jest do jisté míry dovršením stěžejního díla Masarykova »Rusko a Evropa«. Jakmile si T. G. Masaryk nUl rozdíl od evangelia Chelčického a Tolstého vyřešil kladně otáz~ ku branného a obranného odporu proti každému násilí, každé lži, každému zlu vúbec, byla pro něj revoluce, i když v ní teče krev a tasí se zbraně, ospravedlněna, ano, nutna. Nejinak než Carlyle ve velké revoluci francouzské vidí Masaryk i v ruské revoluci r. 1917 oprávněný, ano požehnaný nástroj Prozřetelnosti, aby třeba »ohněm a sírou byla vyhlazena Sodoma a Gomorrha« (str. 2°7