ven jakožto prototyp básníka objektivisty proti subjektivistúm Dantovi, Miltonovi, Dostojevskému. A že hy Kant i se svými následovníky byl představitelem »jednostranného intelektualismu čistého rozumu~« (Str. 414.) Kant, jenž vedle Roussealla, Schopenhauera a Nietzsche nejplodněji upozornil na mimorozumové a protiracionální oblasti lidského ducha, jež vlastně určují naHe jednání tl vedou nás tam, kde čirý intelektualir,;mus jest hezmocný1 Obávám se, že při této kritice německého mYHlení, jež nesmí se jen tak zhola činiti odpovědným z úchvatú hohenzollernr,;kého caesaropapismu a z krutostí pruského vojáctví, zar,;lepi1y 'r. G. Masarykovi zrak veliepopulární válečné teorie nacionalistú francouzských a anglických, jimž se tuto dostává legitimace dějinně-filosofické. Nesměl bych popírati, že Fichte pomáhal zbrojiti proti N apoleonovi, že Hegel připravoval v myslích púdu pro bismarckovský stát, že Hartmann byl horlivě čten vcl poznaúských hakatistú a že se v tornistrách německ~'ch vojákú před Verdunem našly svazky Nietz8cheho, ale neměli bychom snad formulovati vzájemné púsol!ení tak, že násilníci v miÍlisteri'kých kancelářích tl v hlavním stanu zneužili i filosofie pro své účele výbojné a uchvatitelské, pro své královstw z tohoto světa, jako zneužili náboženství, vědy a posléze i techniky~ Jinak 201