mánské, nebylo v oblasti duševní toto vítězství zdaleka tak bezvýhradné, jak »Světová revoluce« vykládá: nejen starý humanismus, dochovávan)' živou a trvalou tradicí z kultury výmarské, ale i silné působeni německého západu, zachovávajícího souvislost s románským světem umělecky rušného, životně laskavého a přístupného značily zde protiváhu; z Goethova odkazu bylo mnoho zachráněno nejen Heinem a Kellerem, ale i Hebbelem a Nietzschem a z mladších Hauptmannem a 1'omášem Mannem, z nichž ani jednoho nelze vyčerpati strohou Masarykovou formulkou pruského pangermánství. Neodvážil bych se také redukovati všecek německý individualismus (Masaryk jej vyvozuje správně ze vzpoury osobnosti moderní proti duchovnímu absolutismu středověké katolicity) na přepJ~tý, chorobný, titansky křečovitý kult vlastního' já, z něhož kynula jediná spása v útěku do lůna vojensky násilnického a hmotařsky mechanického státu: největší individualisté němečtí, Goethe, Beethoven, romantikové, ano i Nietzsche, znamenají vedle úsilí o všestranné rozvití vlastní osobnosti také snahu vmysliti a vžíti se do osobnosti svého bliž· ního, rozvíti sebe sama tímto poznáním objektivistickým, dospěti vyšši zkušenosti o lidství, než jakou dává proniknutí vlastního já ... ovšem nedařilo s~ to všem tak jako Goethovi, který bývá po právu vedle Shakespearea a Cervantesa sla 1200