francouzského, vyzbrojeného jednak silou latinské tradičnosti, jednak velkou rozhodností mravní. Masaryk stavěl si r. 1916 opětovně otázku, zda »Francie dohodou (s demokratickými ideami ano gloamerick)rmi) a válkou překoná ten chorobný prvek romantické dekadence« (str. 128). Myslím, že svého vítězství došla Francie něčím jiným, než recepcí anglosaského a protestantského de· mokratismu. Prostě: vlastní silou. Voják Fochův a Petainův, provázený katolickou modlitbou Péguyho, Ghéona a Psichariho, probudil v sobě staré ctnosti francouzské, vyslovené Pascalem, Corneillem a Vignym a tvořící onu mravní podstatu národního ducha, pro niž Francie stála a bude i nadále státi v čele civilisace .- Lze litovati, že si T. G. Masaryk usnadnil svúj sond o Německu a svůj důkaz jeho hlavní viny na válce úmyslnou jednostranností, která jest k německému národu zřejmě nespravedliva; soudce má se snažiti o objektivnost arciť vyhoštěnou z dob stanného práva. Co působilo mocně za válečné atmosféry, kdy Em. RádI psal pamfletisti. ckou »Romantickou vědu«, zaráží ve »Světové revoluci«, kde se pohříchu marně ohlížíme po spanilé povýšenosti catonské, jíž nedovede svésti a porušiti victrix causa. Podlehl-li německý národ ve světové válce a již ve čtyřech desetiletích ji předcházejících popruštění, jehož etnické prak<.}i řeny ostatně ani nejsou rac;ově německé a ger-