mětu u nás nedosti všímané1:l.O doplňována byla vřelým pocitem sourodosti, ano, kde i osobní a rodinné svazky pomáhaly vydatně pozorumění intuitivnímu. Co vadí, zvláště v partiích o francouzské a německé kultuře slovesné i myšlenkové, to! zjednodušující, odmocňující, logicky mechanická přímočarost; nemohu opět nepomysliti na Taina a na jeho soustavy národní literatury, národního výtvarnictví, národní filosofie, ač vím, že by T. G. Masaryk sám tuto obdobu s rozhorlením odmítl. Hledě stále k potřebám svého dialektického dramatu moderního vývoje evropského, myslitel vyjímá z jevové plnosti kulturní ty rysy, které potvrzují jeho teorii, posouvá v popředí celého duchovního života, často neprávem, jejich nositele a umlčuje jiné, redukuje na ony aprioristické motivy velice složitou symfonii uměleckých projevů. Možno dúvodně pochybovati o tom, zda punctum saliens pro všecko básnické cítění i tvoření Francie v době romantické a naturalistické i za periody pozdější jest úpadkový sexualismus, jakožto projev jednostranné revoluce proti starému režimu a zárovei'í jako výraz románského katolictví; sotva by psycholog francouzské literatury přisoudil místo tak ústřední M ussetovi, opomíjeje Vignyho a Lamartina, s nimiž T. G. Masarykovi nadobro unikl mocný rys klasicismu