jencllm s Rakouskem a Německem. - Není to možné, zněl vždy znovu závěr mé filosofie itaJské historie a kultury.« Zde zřejmě stojíme před dodatečným seheklamem důsledného apriori sty, a všecka psychologie politického jednání se mu vzpírá. Politik a diplomat, hledající podporu pro svou věc a odvažující s kritickou pozorností všecky položky veřejné situace, přemýšlel v rozhodné chvíli sotva o syntesi katolictví a antiky u Vi, ca nebo o dekadentních prvcích u Carducciho a d'Annunzia, i když ho tyto otázky silně zneklidňovaly. t~ekl bych, že zde působivému arrangementu (a to nejenom slovesnému, nýbrž i myšlenkovému) obětován kus pravdy, a stejně jest tomu také v ostntnich případech oněch skladných E:ssayů. 8nmy o sobě jsou ozdobou díla, jimiž se ",světová revoluce« liší od kterýchkoliv válečných pa· mětí; cosi z hromadné literární socilologie Tainovy i s jejími přednostmi a omyly,"vane z těchto velkorysých, avšak neodstíněných kapitol, i když T. G. Masarykovi nejsou východiskem defermínující pozorování positivistická, 11)'hl'ž mravní požadavky dialektického ideologa. Ovšem, tyto exkursy nejsou stejné ceny: na př. zběžnou črtu o soudobé Italii slovesné nelze ani zdaleka srovnávati s jemně propracovanou, v jednotlivostech vyváženou a přece dokonale jednotnou úvahou o kulturním amerikanismu, v níž znalost před 197