snaží četbou děl ,studiem povahy a jejích projevů, shledáváním dat životopisných i přímým stykem, ano i pozorností fysiognomickou dobrati se jejich individuality. rroť přímo dokumentární metoda, k jaké se přiznávají Sainte-Beuve nebo Zola. 1'. G. Masaryk vytýká sice, že užival výsledků tohoto studia hlavně pro potřeby politickfS prakse, čekali bychom však na jisto, že se s nimi setkáme také v jeho vzpomínkovém podání, ale marně: až na jemně prokreslenou tl. životně názornou podúbiznu Wilsonovu, pracovanou se zřejmým pocitem kongeniálnosti a bytostné sympatie, není ve »Světové revoluci« portrétů a karakteristik, třebaže za světové války sotva kdo druhý poznal, navštívil, politicky a diplomaticky zaujal, do sv)'ch pláml a podniků zapředl, pro československou věc získal tolik osobností všech zemí II národů jako právě T. G. Masaryk. Pokud jde v jeho knize o vypravování událostí, vystupují jejich strůjci neh nositelé jenom potud, pokud zasáhli do dějů Masarykem osnova· ných; v kapitolách dějinně filosofických se uvádějí toliko v určité své funkci ideové,a to větši· nou jako exponenti proudů kolektivních. čistě individualistické radosti z osobnosti cizí, tak příznačné pro duchy specificky historické, u Masaryka nikde není; patrně mu v tom brání prominentní osobnost vlastní. Ale přece by nebylo správno upírati T. G. Ma-