V rozsáhlém a rozmanitém slovesném díle T. G. Masaryka, které předmětem i podněty vykazuje tolik vztahů k historii, není složka vlastně dějepisná vůbec zastoupena, i v obou obšírných spisech.s látkou historickou, v »Karlu Havlíčkovi« a o »Rusku a Evropě«, kde by ji čtenář určitě očekával, hledá ji marně. Klasická objektivnost, která nechává děje plynouti v životné plnosti před zrakem pozorovatelov)"m a raduje se z jedinečnosti jejich jevů, z rytmu jejichpohybů a ze zákonité jejich souvislosti, jest T. G. Masaryka stejně vzdálena jako romantická touha se přímo vžíti do vývojové logiky událostí vysledovaných ve složité šíři. Pro ohé se T. G. Masarykovi nedostává klidu a nepředpojatosti, takže vždycky dává přednost tomu, ahy jako kritik dějiny soudil před posláním historika, který je vypráví neb vykládá; podle slavných slov Epiktetových nevystupují u něho nikde -.:tX 7tf!rXYp,CX'l:(X, nýbrž všude jenom a především -':rX 7tEf!i -.:W" 7tf!ayp,rXUiJ" řióyp,a-.:a. Nikde neproniká tento filosofický a nehistorický postup velkého subjektivisty a apriorika do té míry, jako při zobrazování a oceňování osobností. Na velmi zajímavém místě »Světové revoluce« (§ 83), kde se v úhrnném a skutečně povýšeném sebezpytu rozhlíží po svém dosavadním úsilí životním, podává zprávu talřé o svém »přímo monografickém pozorování liclí«, jak se