dem stál pod praporem žívota, jemuž statečně sloužil; starost o smrt a metafysické otázky odkazoval stranou, ježto se ho netýkaly. Jeho až urputně jednostranná mužnost vylučovala veškerou sentimentalitu a často dávala přednost hranaté a bezohledné drsnosti. Osamělý, příkrý muž, jenž se nemazlil nikdy sám se sebou, neuznával potřebu, aby se mazlil s lidmi, ať to byli jeho pacienti, žáci či přátelé, i v tom horal houževnatého kořene a drsného kmene. Jeho bohatá a stále školená rozumovost, zcela shodná s lidovou povahou českou, vyrovnávala se s životem ráda vtipem, ironií, humorem, těmito neklamnými symptomy duševního mužství a zdraví, jimž se u nás ták málo rozumí, takže ironičtí humoristé mají v Čechách spíše nepřátele - i profesor Thomayer býval právě proto vykládán nesprávně, ano, nepříznivě. Avšak jeho satirický vtip a jeho rozmarný posměch nebyly lehkou a samolibou hrou ducha povýšeného a mysli poněkud pohrdavé: v posluchárně, na poliklinice i v knize byly to především prostředky metody vychovatelské. Bi'itký pozorovatel života a zkušený jeho znalec vedl rád k zdravějšímu a jasnějšímu pojetí skutečnosti. Léčil stejně ze sentimentality jako z ilusionismu, odnaučoval lidi prostě strachu a vzdělance snobismu, tepal české šosáctví i moderní pověrčivost před hesly. Ordinoval mládeži prostředky proti přemrštěnosti a starcům proti hrúzezesTllrti