(»Pevně dřímáš). Měkce šeptaný monolog nad hrobem, v němž šumí jakoby tráva hřbitovní za pokojného večera měsíčního, nasyceno jest docela smírem vzpomínky něžně hladící a tiché pobožnosti náhrobní (»Klidně spi«). A pak ještě jenom finale těchto mohutných elegií a zároveň poslední dialog se ztracenou Emilií. Posmrtná něha, k níž bylo se tak těžko přiznávati za života, hrdé odmítnutí plané účasti přátel, jsou zde jenom prologem, předneseným s melodickou vroucností. .Jádro žalu vdovcova jest již jiné: obraz i skutečnost milenky se den ze dne rozplývají víc a více v prázdnotu; plachý fantóm ze záhrobí cize se dívá na syna země; dílo smrti již jest dokonáno: »J en někdy sen mi tebe navrací; však divnou, jak bys nebyla to sama, tvůj ruky stisk už můj mi nesplácí i ve snu již je prázdno mezi náma. Dnes ještě vzpomínám, však v mlhách hyne tvá podoba, tvá láska, hlas i hled i stisknutí tvé ruky naposled, to před chvílí, než byla' s v říši jiné x a vše to mine! Nuž s bohem buď, i Ty, již unáší smrtelným zrakům svět ten daleký, a s bohem ty, vzpomínko nejdražší, než vymizíš mi z duše bezděky. 179