nov)' silně meditačního sklonu, schopný již kOllcepcí nábožensko-filosofických a nalézající Boha, dárce bolestí a zkoušek, ale též konečnou bezpečnou pavézu v životním zápasu - pokorná modlitba kyklopa vzdavšího se »vrozeného vzdoru«, kterou uzaiVřel Sládek první oddíl svých »Jisker na moři«, uvádí příznačně tuto novou fási. Elegie této druhé knihy Sládkovy, připisující celý cyklus památce mrtvé ženy, vyznívá již smírně. Sem tam vpadne ještě divoká bolest vzájemného neporozumění a mučivá hrůza nezodpovědných výčitek svou vášnivou hrou do básníkových kláves, aby upomenula čtenáře z jak nepoddajné hmoty byla tato srdce, která se svářila a smiřovala v erotickém zápase, sotva si popřávajíce milostného spočinutí. Ale i nejohnivější a nejdravější z nich, sdruženou ne nadarmo se jménem Beethovenovým, nadpisuje Sládek již »Andant~« a v jiné, kde baladickou mocí do bezesné samoty básníkovy shlíží ženin obraz, který dlouho děsíval, postřehuje vdovec, že »umírá i výčitka v té drahé líci« a že mrtvá »stírá slzu na brvách se chvící«. Viny života, omyly lásky, nedorozumění družnosti jsou usmířeny. Divoký žal ztráty, sychravá hrůza náhlého odchodu, nepochopitelný úděl samoty dobouřily. Mrtvá žena, která uniká a odcizuje se, zjevuje se ve vzpomínce a ve snách, nikoliv aby pokračovala ve při života, nýbrž aby nesla poselství ze záhrobí. Snad větší měrou,