tek osudu i muži, jenž odpovídá zahanbeným mlčením . . . doposud si neporozuměli. Krutou disonancí elegie zoufalé končí se skladba: »J e pozdní noc, kol mrtvý klid, na nebi ani hvězdy třpyt, na nebi tma a v srdci tíž, má milá zniká, mizí již, má milenka mi s bohem kyne, a srdce mé div nezahyne.« V melodickém a zároveň plně názorném verši»má milá zniká, mizí již« jest prolepticky shrnuto další dějství Sládkovy erotiky; devítipísňový cyklus »V upomínku« to potvrzuje. Jeto devět lyrických výjevů z úporného zápasu se svrchovaně bezohledným časem o mrtvou, kterou si hrdý vdovec nechce dáti urvati a kterou si míní zachrániti silou věrné vzpomínky; sám se posiluje citovými i myšlenkovými pobudkami ve víře, že zvítězí, aby nakonec procítil intensivně jistotu, že není spojitosti mezi světem živých a mrtvých, že nehožtíci se den ze dne propadají hloub do své lhostejné cizoty, které nevzruší ani sníh, lehnuvší vysokou závějí na jejich rov, ani slzy truchlících, jimiž se taví sníh, ale nikoliv klid spáčů. Z tohoto poznání, které bylo zprvu jenom náhlou osudovou zkušeností citovou, ale zvolna se prohloubilo v statek intelektuální, rodí se básník