lidského života. k tomu směřoval již od Mčátku, kdy mu - pravému žáku Nerudovu - bylo ještě zápasiti s řečí o melodičnost, ba někdy dokonce o správnost; toho dosáhl plně v básních mužných i stařeckých let, v nichž každý verš má již pevnou, osobitou ražbu, prostou a přirozenou gnomičnost, zkratkovou a syntetisující. Byla to dlouhá, byla to trnitá cesta pro umělce a delší a trnitější pro člověka, který nakonec všecky útrapy a ztráty časnosti přetvořil ve zkoušky a sliby věčnosti a jenž posléze shledal, že ve výši, odkud se na vzdorného a pochybovačného jinocha šklebila pitvorně záludná maska sfingy, kyne mu zpod oblaků vlídná tvář Boha, vábící ho, aby jen směle vzestupoval za dýmem rodné chaty, za skřivanem domácích polí, za modlitbou nábožných duší ... Není to dojista hvězdná dráha výjimečné osobnosti, která se odvažuje řešiti život na vlastní vrub, odchylně od bližních a na vzdory jejich mravnímu řádu; jest to prostá, ano typická pout českého poctivého a opravdového člověka, jenž pokorně přijal a čestně prožil svůj osud a dovedl sevříti jeho nejsilnější vzněty do výrazných, melodických a plastických slok, které vytrvají. Snad jejich nejvděčnější čtenáři si hrají teprve kdesi -před chalupami neb ve stinném koutě ložnice s obrázky či s loutkami. Mladistvá erotika Sládkova, shrnutá do prvních jeho sbírek »Básní« a »Jisker na moři«, jest lyri-