vznŤkly ze šťastné hry, stojí jeho intimní a n:1editační poesie, zrozená jako perla z životní bolesti a lesknoucí se stříbrnou melancholií slzy; beřme ji pozorně do ruky, aby nepřišla o jemný svúj nádech nešetrným dotykem! Sládkova lyrika temení ze dvou hlubokých a nezakalených zdrojů bytostných, které si prorazily cestu tuhou vrstvou tvrdého osudu, z citu a z dumy. Všecko druhotné, co by kalilo neh úžilo základní pramen, proudící ze srdce nebo z myšlenky, Sládek zásadně vylučuje: zamítá stejně prvky náladové, jež jsou tolika básníkům vítány pro svou barvivo st, jako živly dekorativní, nabízející kouzlo hry; pohrdá jak honosnou strújí řečnickou přehlušující tlukot srdce, tak vodotrysky skvělých obrazů, pod nimiž křehnouc se krčí útlá, malá idea; na rozdíl od svých druhů a vrstevníků není rétorem ani malířem. S cudnou prostotou, kterou milovníci básnických sensací ovšem lhostejně míjejí, podává své citové zkušenosti celého a pravdivého muže, jemuž Bůh dal říci, čím strádá; rád se z nich zpovídá před věčnými sceneriemi jako jsou moře, prales, ale i širé, rodné lány a čerstvě nasypaný rov v české krajině; tato přítomnost přírody přísné a mohutné ho však nepohne, aby byl patetickým. Nekomponuje básní, které jsou složitými stavbami, nýbrž se naopak snaží o píseň zcela úsečnou a sporou, která na malém prostoru objímá co největší lws