suzovaiy Jinocha k otročení ll, muže k poslušné službě nevítané vrchnosti. Jako tak často - a to jest lidské, nejenom literární dědictví Byronovo u nás - zvrhá se· odboj proti strůjcům pokořujícího života v urputnou nedůvěru k životu sDm('mu, a poznání, že nemožno dokonale rozvíti vlastní síly, vázané neblahými veřejnými okolnostmi, se stupňuje chorobně v sebeklam, jako by sil k životu vúbec nebylo. Proti pesimismu spekulativní myšlenky a pesimismu osudové zkušenosti, jimž jediné ono označení právem náleží, hlásí se v generaci Máje a zvláště pak v Ruchu pouhý pesimismus ovzduší, jehož mladým vyznavačům nechybělo ve skutečnosti ani víry ve smysl světa a dobrotu člověka, ani chuti k životu: tváříce se chabými, překypovali vlastně nevyužitou vitalitou, a odsuzujíce svět, skrývali touhu i odvahu dobýti ho - musili dlouho a opravdově žíti, aby se vyhojili ze svého sebeklamu. Věrným odrazem tohoto bolestného zachmuření básníků ze skupiny májovské a ruchovské jest také jejich erotika, nad níž visí jakési nepochopitelné mračno. Jistě nelze vysvětliti jenom mocným vlivem hořkého a pochybovačného milence Jana Nerudy, který v básních »Anně« vytvořil tento nový typus sebemučivé lyriky milostné, mluví-li skoro všickni mladí básníci této doby se svými milenkami tónem tak stísněně bez mladistvé odvahy erotického entusiasmu nebo přehlu 168