zústáváme jim vděčni za vnitřní útěchu. Vstupujeme k nim do důvěrného styku; a hle, tento rek Fe nám zdá b)"ti spřízněn s naším otcem a bratrem, a na Anně Potocké nacházíme rysy, které provázely naší matku, a pro něž jsme se rozhodli zvoliti milenku za ženu celého života. Tak neklamné typičnosti dobral se básník těmito postavami, jež vznikly z vášnivého a dlouhého objetí tvůrčího zření s kypivou látkou skuteěnostní. V Janu Lamačovi, jehož srdce, podobné teskným dnům podjaří v horách, svítí a stravuje se neuhasitelným plamenem bratrské lásky, a v Anně Potocké, která uprostřed jabloňových květú jako dívka i jako stařena jihne v jediný dech ne omylné lásky k milenci, sestoupil Sládek až k poslednímu tajemství naší národní duše. V hluboké shodě se statečnou apoštolkou mravního usilování Karolinou Světlou i s dojatým knězem evangelické pokory Juliem Z eyerem, se tu klaní Sládek heroismu a mysticismu oběti, ne jako ojedinělému faktu vůle, nýbrž jako smyslu, posvěcení, i cíli celého bytí. Jan Neruda pochopil Đ zda pouze bystrozrakem kritickým1 - že by Jan l.lamač mohl bydliti na J eštědě v blízkosti Antoše, Evičky a Frantiny ... nebylo by menším paradoxem, kdyby se vášnivá a pokorná píseň Anny Potocké (»když tak je vůle tvá, nech tedy milování«) mísila, do zpěvu karmelitčina v horském kostele, jemuž naslouchá Vít Choráz.