lečenské rozpory a zmatky. Ale vlastním učitelem Sládka epika je opět Jan N eruda; čtěme vedle sebe Sládkovu povídku veršem o mateřské lásce na Michiganu »Papů« a Nerudův zdaleka ještě nedoceněn)T »Kolovrátek« z »Knih veršů« a ucítíme i:u hlubokou spřízněnost intonace mezi volně plynoucími blankversy Sládkovými a plně rozvitými rýmovan}Tmi iamby N erudovými. Zimní a noční náladu, která tvoří vstup patriarchálního vyprávění bábina v »Kolovrátku«, mohl Ly přímo podepsat Sládek - jen kdyby příroda tu ne· byla pozorována oknem, nýbrž pod širými nebesy; a naopak intensivní a osobně proteplené líčení pralesa indiánského, do něhož vložena velepíseň mateřského srdce »Papů«, nepřekvapilo by upvostřed veršů N erudových, leda snad plností volného dechu, jenž u N erudy bývá vždy sešněrován melancholickou nejistotou měšťákovou. "Papů« je vůbec první mistrovský kus Sládkovy epiky a shrnuje již její přednosti: citoV'ou vřelost pod objektivním dějem, hluboký smysl pro základní vztahy života, opravdové posvěcení eti·cké, náladovou malbu, jež není ornamentikou, nýbrž nutným zevním průvodem vnitřních dějů. Sládkova epika se rozbíhá dvěma směry: jeden širší, ale i hlubší proud, k němuž patří právě "Papů«, dal hy se nazvati básnickou povídkou; druhý užší, dravějŠÍ a zpěněnější, obrací se k baladě, někdy strašidelné až do grotesknosti,