Sbírka »Světlou stopou« zllstane navždy památna i tím, že v ní Sládek po prvé vystupuje v plné zbroji jako epik. Sládkovo epické umění, které mezi baladickými dřevořezbami Nerudovými a zdobnou i pointovanou fabulací Vrchlického vyhledalo svůj zce· la svérázný a nový tón, jest ještě méně známo než jeho lyrika; zdá se skoro, že jest zapomenuto nadobro. Není dojista četbou lehce zábavnou a pohodlnou - samého Nerudu, který si přece nikdy neliboval v epické šíři a ve volně rozpředené mluvě, zarazil tu aforistický způsob, jenž nutí velmi opatrně čísti dál a místy se i něčeho sám domýšleti. Než, právě tato podnítivá úsečnost Sládkovy epiky má o kouzlo víc, a zvykneme-li si jednou v ní čísti pomalu a soustředěně a dopřádati její výpravná vlákna, sotva se odtrhneme od této poesie, vytvořené z nejvytrvalejší látky životní. PúCátky výpravného verše Sládkova, pokud lze je stopovati v »Básních« a v »Jiskrách na moři«, sahají složitými kořeny k tradici naší balladisti ky. Otec a arcimistr její, Erben, hlásí se nejen silným podtržením motivů věčně lidských, ale i vroucí a osvohozující notou etickou. Hálka »pohádkáře z naší vesnice« připomíná - zvláště ve čtvrtém oddílu »Jisker na moři« - ostře výrazná kresba sukovitých postav z dědiny. K Rudolfu Mayerovi chvílemi ukazuje horký zájem o spo-