také nebyl pocítil kouře pesimismu, mlhy marnosti v opravdovém svém srdci. Meditační a náladová lyrika obou prvních knih Sládkových »Básní« a »Jisker na moři« má pro to vše stejně prudké a vysoké tóny jako mladistvá poesie N erudova či Vrchlického. Ale Sládek, ačkoliv i nadále zůstává věren velmi vážnému a i tesknému pojetí života, zakotvuje záhy na břehu pevnějšího citu, než byly tyto trpce individualistické zápory; přestává bý·ti básníkem samotářství, aby učinil i nejdůvěrnější svou lyriku nástrojem citu pospolitého a družného. N eruda, Sládkův vůdce a vzor, jest stejně, v »Hřbitovním kvítí« jako v »Prostých motivech«, zpovědníkem srdce co nejosamělejMho, které nemá se kam uložit a kde se zahřát ... »Tak zvolna, tak smutně, tak sám a sám, svou loďku dál životem sunu.« Sládek zpívá píseň srdce milencova a manželova, otcova a přítelova, stojí uprostřed rodáků a krajanů - násobí své lidství v přirozeném společenství. N eruda pociťuje jako svou kletbu vytřídění z rodové a rodinné jednoty a proto hledá s tvrdou vášnivostí novou možnost blahodárného spětí; jeho národnostní mystika s veškerým svým paroxysmem, jemuž nechybí plamen fanatičnosti, vyvěrá z této úporné a bytostné touhy. Sládek se uvědoměle a klidně zařaďuje do společnosti a přirozeného generačního řádu; kniha za knihou prohlubuje tyto vztahy. ~'o činí z něho básníka ty 153