tafysieká duma Zeyerova Mojžíše mluvila jazykem filosofie, snad i s jakýmsi přídechem indickým, zaznívá motiv starozákonního židovství mocně tam, kde Mojžíš volá úpěnlivě k nebi po svrchovaném Jméně. Odpověď z mraků zní do· cela v duchu starohebrejské náboženskosti: »Tak ?;Ísté jest to jméno, prosté tak, že v lidské slovo vejít nemůže.« A všecko, co následuje, plyne clúsledně z púvodní ná,boženské koncepce židovské, z jejího domyšleného monotheismu a spiritualism ll. Když Zeyerúv Mojžíš celou energií své geniálnosti představu a pojem Boha odlidšťuje, když proti sobě staví čistou božskou myšlenku v srdci lidském a její smyslné promítnutí v přírodě, mluví z něho národní genius náboženskosti židovské, odlišné jak od řecké smyslové mytologie tak od zlidšťujících a převahou citových koncepcí křeRťanských ... zde Julius Zeyer orlím vzletem intuice do končin závratných opravdu uhodl plně kulturní obsah židovství. Nevím, mám-li přičí. tati na vrub židovskému pojetí kněžstva jako vyvolené třídy pravých zasvěcenců či vykládati jako recidivu renesanční pýchy individualistovy, vyhrazuje-li si Zeyerúv Mojžíš v závěru básně integrální poznání Boha pro sebe sama, kdežto zatemnělou chápavost anthropomorfisujicího tam odkazuje jenom Jr pololidskému J ahvovi. Dvojí však v závěru jest jisto. Jednak nezměrný, sku·