nosti, která renesančního Mojžíše plní hrdostí, leží na Mojžíšovi romantickém jako tíha bezmezné samoty, odlučující od teplého lidství a znepřátelující s ním: jak za tři sta let zesinaly a zc~mutněly nejpyšnější sebedůvěry individualismu! Zeyerúv :Mojžíš spojuje hrdou mohutnost michelangelovskou s hlubokým smutkem vignyovské samoty; propast, která zeje mezi ním a Hospodinem, sotva jest menší než rozsedlina, rozevírající se mezi ním, samotářsk)'m geniem, a lidem, svěřeným jemu k vedení a výchově. Vytryskne-li však z jeho oka velká slza, při níž se všecky žíly rozmrazí, neuí to výbuch citovosti romantícké, nýbrž vznešený projev metafysické úzkosti, nejvyšších pochybností noetických, skepse o samé podstatě lidského poznání. Ztrativ důvěru ve vlastní nástroje poznávací, pozbývá jistoty i o jsoucnosti toho Svrchovaného, čeho se smysly a myšlenkou dobral. V zoufalství volá k nebesům, aby se mu ozval Hospodin. Z mraků přichází k němu odpověď, nikoliv však od samého Absolutna, které i jemu, vyvolenci, navždy a všude zůstává nedostupno. On, člověk, omezený fl dočasný, nemůže a nesmí pochopiti Prasvětla, Praduše, Prarozumu, které jsou tajemnou příčinou všeho; jenom světlo pozemské, pouze duše časnosti, toliko rozum lidský jsou přístupuy jeho chápavosti. Jestliže doposud nábožensky me-