boženský. Svou touhu po Bohu, po spasení, po rozluštění poslední záhady si Zeyer většinou formuluje v duchu gotického křesťanství a jeho mystiky. Jako stoupenec serafického pojetí zmocňuje se Absolutna citem, láskou, ohnivým entusiasmem, kdežto cherubinské poznání myšlenkou, hloubavou kontemplací a intelektuálním zasvěcením mu většinou uniká. Báseň Na Sinaji jest právě v této příčině skvělou výjimkou, jako Vůhec i ~lohově stojí osamocena v Zeyerově tvoření, titanská socha michelangelovská uprostřed laskavých fresek giottovských a vášnivě spanilých obrazů rossettiovských. Není sporu, že Zeyerova skladba Na Sinaji jest jedním z článku jeho »legendy věků«, podávající z báje i z dějin metafory všelidského osudu a vykládající tudíž epopeji člověčenstva symbolicky; Zeyerovi jistě běželo méně o historického Mojžíše, tvůrce i vysvoboditele židovského náboženstvi i národnosti, než o jednoho z representantů lidstva, jimž o skráně tepou odvěké záhady a problémy. Subjektivně výmluvný vstup básně, nesoucí stopy osobní zpovědi, nasvědčuje, že Julius Zeyer propůjčil svému Mojžíšovi nejeden rys vlastní; také on hledal v přírodě, ve filosofické kontemplaci a starých knihách kulti· ckých podstatu Boha, odlišnou od vulgárních náboženských představ anthropomorfistických; také jemu se často s průvodem úzkosti zjevily v du-