ho vztah k židovství velice trefně pod záhlaví »hledání kulturního obsahu«, ale nevěnuje při tom po mém soudě dostatečnou pozornost právě té Zeyerově básni, v níž se lyrik-myslitel dobral tohoto kulturního obsahu nejplněji a nejbezpečněji a kde z heroického období židovských dějin vyvážil jeden z nejmohutnějších symbolů pro svou úzkost, ale i pro svou intuitivní tuchu náboženskou. Míním skladbu Na Sinaji z 1'.1888, která jest nyní postavena do čela Nových básní, kde s ní sousedí ještě jeden starozákonní motiv, Osud, splétající prvky mystiky židovské a zaníceného vlastenectví indického. . Vmýšlíme-li se v dobu, kdy se Julius Zeyer dával od »knihy mágů« unášeti za Mojžíšem bdíCÍm již čtyřicátou noc na hoře Sinaji, ocitáme se ve vrcholném období tvořivosti básníkovy, v jeho periodě nejepičtější. Sotva dozrálo výpravné mysterium národního pravěku, Čechův příchod, hrnou se od čísla k číslu dokonalejší, Letopisy lásky rychle za sebou, a uprostřed práce o nich již tryskají inspirační prameny Karolinské epopeje, do níž se básník energicky zabírá, ale současně roste z osudových kořenů osobních tragických zážitků také nejúchvatnější román Zeyerův, Jan Maria Plojhar. Vnitřní dramata lásky a oběti, činu i odříkání zaměstnávají básníka skoro stejnoměrně~ ale jak do erotick)Tch tak do heroických jeho látek mimoděk proniká též prvek ná-