nivce a askety j'estsIÍ1ěstn~n v dramatickou pí'seň, která se nezapomíná a jíž náboženské pozadí přísně pravověrného křesťanství dodává o tragické kouzlo více: ani v horkém objetí ženině nezapomíná básník, že jeho pravá cesta vede k Bohu. Řekli jsme již, že Nové básně mají prolog i epilog náboženský; není to sice mystika nalezeného a přesně uvědomělého spojení s Bohem, ale dojista vášeň hledání, kde citové okouzlení záhadou se slévá se vznešenou rozumovou zvídavostí ducha již zasvěceného. N ecel)Tch deset let dělí lyrickou legendu m)'-šlenky Na Sinaji od důvěrné paramythie V zadumání; nepřešly ty roky bez užitku pro náboženský život Zeyerův. V obon Bkladbách má již na míle za sebou ono hledání \Těčných tajemství, která mu mají dopomoci k dokonalému spojení s pozemskou ženou, jak proto je příznačný Ramondo Lullo v Poesii; nyní záhada v Boha a podstaty světa, z něho vyrůstajícího, se stává samoúčelným smyslem jeho vznešeného nepokoje. Výmluvná legenda starozákonní, nasycená vším spíše než autentickým duchem hebrejským, rozlišuje ještě v myšlenkovém aristokratismu integrální pochopení Boha, dostupné alespoň v tušení jenom vyvoleným bytostem, od smyslovějšího a krotšího náboženství pro lid. Na michelangelovskéin čele Zeyerova Mojžíše, jehož V)"sostné myšlenkové i básnické kráse se