·Velký to Íyrický mistr, jenŽ rovnoměrně ov1ádá: dva tak různorodé slohy erotické zpovědi! Podobizny básníkovy paní Dragopulos se ze čtyř Zeyerových erotických čísel skoro jenom dohadujeme. V lehce střižené písni Horo, horo vysoká smějí se její oslnivé zraky žalu milencovu, v lyrické romanci Vím o bájném lese odhazuje s posměšným rozmarem do tůně básníkovu čistou a oddanou touhu, v ekstatickém výkřiku Ó chtěl bych věsí se její nevěra na křídla idealistova vzletu ... úsměv za úsměvem, jeden mámivější a osudnější druhého odhalují hravou a ničivou zlobu této záhadné milenky, která se nabízí a přece nevzdává. Nevzdala se opravduT Posledním výkřikem Zeyerovy erotiky jsou tři nestejné sloky bez nadpisu, počínajíc: se slovy Tvá láska ránu hlubokou, sloky prudké až k vášnivosti, divoké v kajícném seheobviňování, bolestně se zalykající marnou touhou po čistotě, navždy ztracené. Seraf, který zde zpívá o svém pádu, má v očích ještě odlesk nebe, ale cítí, jak na něm hoří šat, zanícený hříchem a připékající se ke znečištěné pleti. Světlo, od něhož odpadl, vábí ho a přece k němu již plně nedopadá, kdežto rozkoš, kterou si oškliví, přináší mu skoro mi~ rnovolně smyslové blaho. Ústa, stvořená k blaho-o řečení věčné lásky, proklínají zasvětitelku do lásky tělesné, a přes to celá bytost se k ní znovu vrací - pro rozkoš a prokletí. Tento zápas váš··