sm~s čisté písně Íásky, aÍe těžké a teskn6 erotické ovzduší stře se namodralou melancholickou mlhou i tam, kde se ani názvukem neozve jméno a tušení milenčino, tak v beznadějné písni marné vesny Z j{~m, nebo v rozrývné elegii Mládí, moje mládí nebo ve střelné modlitbě teskného samotáře Smutně je mi... není-li zde zklamání v lásce nejsilnějším, byť ukrývaným motivem vnitřního rozvratu, jest nesporně jednou ze složek, které instinkt vycítí rázem. Miloš Marten, mluvě ve své pozoruhodné monografii o životní inspiraci básnického díla Zeyerova, napsal stejně pronikavě jako diskretně: »E:xistovala v minulosti Zeyerově zasvětitelka vášně, jako existovala v jeho dětství iniciátorka báje1 Chůva Ploujharova je téměř skutečná. Byla pouhou fikcí paní Dragopulová' Je v tom kouzlo, neočekávati odpovědi na tyto otázky. Neboť, žil-li Zeyer, měl podivuhodné umění skr)'vati.« Jeho milostná lyrika jest v tomto umění tak virtuosní, že jen velice pozornou analysou rozeznáme, kterak v básních úplně současných se F>třídají dva protilehlé typy erotických vzněcovatelek, které snad smíme podle Jana Marie Ploj, ham, dokončeného nedlouho předtím, označiti typem Cateriny a typem paní Dragopulos; dvojice ta vrací se u Zeyera ostatně velice často. Caterina pozdní Zeyerovy lyriky _. toť ona žena, jejíž světlou fresku se vzdušným uměním praeraf· 135