1~ velkým věcem. Zeyer, jenž se ze vrozeného studu pravého umělce vyhýbal všem projevum de·mokratickým a tím více demagogickým, utíkal se zde nejraději k umnému jinotaji, který k profannímu lidu volá odmítavě své arceo. Symboly ueb allegoriemi z báje a pověsti jsou Zeyerovy »písně otroka«, Apokalyptická vidina, Kaditelnice, Potlesk, které již dnes potřebují komentáře, aby plně vysvitlo jejich hrdé smyšlení vnitřně ;;vobodného Čecha, stydícího se za poměr svých krajanů k Vídni; nevíme, zda jim bylo v jejich době porozuměno. Zato, jediné přímé, doslovné aktuální invektivě Zeyerově, Kořící se Slavii, básníkovi vrstevníci neporozuměli takřka zúmyslně a zneuctili za ni poetu, jehož překypující rozhorlení, připomínající proroky Starého zákona, není pohříchu dosti pevně opřeno o skutečnosti plně srozumitelné ... ovšem, v době povšechného slavjanofilského optimismu, jak)Tm jest prosycena celá Slavie Čechova, nebyly české uši zvyklé na zeyerovské rouhání, jež tryskalo ze zklamání srdce, hotového vzývati a slaviti skutečnou velikost. V druhém, pohrobním svazku poesie Zeyerovy, jehož nejstarší čísla padají do r. 1887 - doby to jeho nejplnější mužné tvořivosti, kdy počínají vznikati Letopisy lásky i Karolinská epopeja - a nejpozdější do posledních měsíců života básníkova, umlká nadohro veřejná inspirace 133