dány až dramatickým životem, který se v okamžiku intuice odhaluje básníku. Stromy i nerosty oslovují duši člověkovu, prozrazujíce odvěké spřízněni s ní. I zapřádá již zde platonský idealista svůj nekonečný rozhovor mezi oduševnělou přírodou a nitrem lidským, dialog skládající se z řady otázek po ideové podstatě jevů viditelných a jevů postihovaných citem, otázek, na něž poslední a jediné uspokojující odpověď dává básníku mystika. Rychle za sebou se ozývají hlasy hmoty spirituálně oživené: bříza z Xaverova Snu v zimní noci zalká, obracejíc se k osamělé hvězdě na severním nebi svou nyvou elegií touhy, pak dokonce země oslovuje přísnou výčitkou svého rozence, jenž se jí zpronevěří. Neosobuje si Julius Zeyer s neoprávněnou pýchou v této výsostné básni (Země), že jeho »duše duši pochopila dřímavé hmoty, jež s ním nyla mrákotným bytím«; nikdo z jeho vrstevníků nepostihl s lyrismem tak hlubokým tragiku, která se nad hlavou člověkovou klene mezi zemí a věčností, házejíc špičatý stín svého gotického oblouku přímo na srdce lidské! Tenkráte, v druhé polovici let sedmdesátých, zachvacuje básnické du(~hy české metafysická potřeba určiti poměr svůj k zemi v kosmické perspektivě, a jsou to hlasy vznešené inspirace, které se zde vystřídávají. Rozjásaný titanismus N erudův omlouvá se Zemi, maličké a chudičké matičce, že chce její mří-