Spontánnost nevztaÍI.ovaia se u Adoifa Heydukc'l pouze na okruh tvořivého lyrismu, kde mu umožňovala snadnost a rychlost produkce, nýbrž ovládala jeho veškeru oblast citovou, takže ve všech životních vztazích vnitřní, neklamný hlas mu poradil vždy správnou a přirozenou cestu: přes několikerý nával silného a krátkého pesimismu (jen náladového a nikoliv zároveň myšlenkového) zůstal Adolf Heyduk vždy kladným vyznavačem životních hodnot a jejich dobrého, skoro samozřejmého smyslu. Jeho šťastné a pokorné pojetí přírody, zbožněné občas panteisticky a jindy zdrobněné v utilitářství idylikově, je známo, ba slavno; příroda sama opětovala Heydukovi s mateřsky štědrou laskavostí toto citové synovství a vymýšlela si pro něj vždy nové lichotky a nová překvapení důvěrné něhy. Kusem přírody a její věčně dobré zákonitosti bylo pudovému rOllsseauovci Heydukovi také to, co jmenujeme lidem a co si sám po romanticku idealisoval: cítě se sám částí prostonárodního celku, vyjadřoval se nejednou kadencí lidové písně, nacházel její malůvky a obraty, aniž přece dosáhl kdy hutné jadrnosti a pevné kresebné linie, které se podivujeme tolik u Erbena neb u Nerudy. Tak zvaná škola národní, která si ostatně sama nebyla příliš jista ani svými cíli ani prostředky, dovolávala se ho dočasně jako svého klasika, sobě k posile a jemu k radosti; nad domnělé své protichůdce I 17