hledati mezi lyrikou prostřední, ba lichou, i to souvisí právě s touto spontánností poesie Heydukovy. Básník, jemuž citová bezprostřednost sama přínáší občas dokonalá čísla lyrícká, snadno jest sváděn k tomu, aby se prostě spolehl na tuto posvěcující milost boží a nepodporoval jí promy~;Ienou a svědomitou uměleckou prací; stává se lehce ímprovisátorem a otevírává zřídka vstupní dveře přísné a váhavé autokritice do své tvůrčí dílny; produkuje bez námahy a obmezení s hojností, kterou jest zpravidla zaplacena kvalita děl. Adolf Heyduk byl z našich největších improvisátorů, i v té věci pravý opak Jana Nerudy, a protože mu nikdy nevázalo křídel a vkusu složité vzdělání literární, improvisátor mnohem bezstarostnější než Jaroslav Vrchlický - i když zatřeseme nejkošatějšími a nejlépe štěpovanými stromy jeho lyriky, spadne nám k nohám vedle šťavnatého ovoce plno svraskalých, zatrpklých, červivých plodú, protože básník nesebral včas špatného ovoce a dopustil, aby míza hnala i do něho. Nevyjímám odtud ani jeho nejlepších knih, k nimž se u vý-boru také budoucnost vrátí: Cigánských melodií a Cymbálu a huslí, V zátiší a Zavátých listů, Hořce a srdečníku a Ptačích motivů, Černých ri'lží a Deníku toulavého zpěváka; jaká škoda, že básníka tak čistého nedoprovázel l.1mělec podobně svědomitý! n6