čivého Gustava Pílegra Moravského; málem v mytus se proměnili již oba organisátoři oné skupiny, která jej uvedla na veřejnost, Josef Barák a Josef V. Frič - a Adolf Heyduk, jehož příliš štíhlá, nakloněná postava budila v přátelích mladosti obavu o jeho zdraví, žil ještě včera v našem středu jako dojatý divák s připravenou písní, dočkal se s pohnutým zadostiučiněním osvobození národního, mohl s námi uvítati politickou jednotu československou, již sám připravoval melodií a obrazem; šťastný to muž! Zenit jeho kypivé tvořivosti, která (ve zřejmém rozporu s obecným míněním) měla také své vrchy a doly, mužná léta mladistvé úrody a podzimu, měsíce mrtvého bezvětří, byl před čtyřiceti lety současný s básnickým rozmachem mladého pokolení, jež v uměleckém sebevědomí a s evropským rozhledem popřelo v zásadách i dílech samy principy školy »Májové« a tím i vlastní Heydukovu metodu slovesnou, a hle, Adolf Heyduk, milující dětským a družným srdcem také ty, kdož mu byli jako umělci cizí, ne-li protichůdní, přežil o mnoho let jak světoobčanské exotiky smělých křídel Julia Zeyera a Jaroslava Vrchlického, tak básnické prohlubovatele národnosti a češství s pevnými kořeny, Svatopluka Čecha a Josefa V. Sládka. Kmetu zhusta kyne osamělost a co nad ni horšího, zapomenutí, a ani Adolf Heyduk nezůstal ušetřen těchto stínů staroby I 12