á vyvrcholila touželmýIil snem o národě hrdinském a svobodném, panujícím sobě samému ve vlastním demokratickém státě; umění mělo v této koncepci býti tuchou lepší veřejné budoucnosti a průpravou k ní. I osvobozuje Smetana obor sohě nejdražší, hudební tvorbu dramatickou mnohem důsledněji než jeho učitel Wagner z dvorsky v)Tlučného aristokratismu dvorského, aby ji učinil majetkem národa, jeho výrazem, jeho apoteosou, ano, dobude pro národ a lid také ostatních oblastí svého zralého tvoření, skladby vokální a symfonické básně; co se v Bayreuthě zvrhlo v divadelní zábavu bohatých vyvolenců, to dovedl Smetana proměniti v profanní bohoslužbu skutečně národní. Jest podivuhodno, s jakou spontanní jistotou Bedřich Smetana četl v duši svého národu, jakoby v knize otevřené, popsané runami, jež intuice rázem rozluštila: i z minulosti nejvzdálenější mluví k němu hlasy předků od pohanské báje přes husitský chorál; mytické vrchy a mocné řeky jej oslovují jako stará božstva své kněze; staré hrady a města se před ním mění v živé epopeje. Historismus našich vlasteneckých romantikú s uzounkým svým elegickým nápěvem jest tak kusý a mdlý vedle této valné a jednotící tradičnosti polyfonické, kterouž Smetana doplňuje svou melodickou visí vlasti, krásného to sídla nejen velkých předků, ale i svobodného potomstva. 'rakto jest svorně s Palackým, spolu 106