osvojoval a přizpůsoboval výsledky hudebního umění aristokratických vrstev souvisejících s kulturní cizinou a po staletí posílal do celého světa virtuosy, zatím co se staří kantoři-nadšenci nakláněli nad vlastními skladbami na kůrech venkovských kostelíků nebo na pultech v hospodách při tanečním veselí. Bylo třeba této dávné a skryté tradice, hromadící k příští žni v národní duši poklady musické, aby mohl na jejím pozadí vzniknouti velký hudební genius. A hle, když se objevuje v českém světě Bedřich Smetana, aby národní obrození doplnil vytvořením české hudby, stihá jej pravidelný ironický osud skutečných tvůrců; jest obviněn jako protitradiční novotář cizí inspirace beze vztahu k duchu domova, stejně jako Mácha před ním a N eruda vedle něho. Ale s nimi mladistvý Smetana ví, že pro zkumnou cestu k nejhlubším a nejvydatnějším žilám drahého kovu domácího třeba si přinésti jasný kahan z pokročilé ciziny, a že živé a živné umění národní nevznikne, neosvojí-li si jeho tvůrcové evropské úrovně. Zde se počíná hrdinská dráha Smetanova, tak podivuhodná ve vývojové své logice a ještě podivuhodnější v mravní své neúchylnosti; povaha s rysy entusiasmu apoštolského dává se cele do služeb nadosobního poslání uměleckého. Sobě samému nepopřává Smetana onoho mírného a vlahého ovzduší smíru, odpuštění, vlídnosti, které obkl 0-