vz~cnějšímu než hudba geniova, sé utíká národ v tísni i plesu, v nadějích i pochybnostech, v potřebě inspirace i na rozcestí osudu, neboť ví, že tam jest jeho pravý a bezpečný domov: to mluví sám genius českého národa, užívaje ne slov, nýbrž ideí doby nejduchovnější a zároveň nejbohat)Trštější v našich dějinách, doby národního obrození. Nikdo z českých umělců, ani básník, ani malíř, ani sochař nedovedl do svého díla vložiti tolik bohaté a bezpečné národnosti jako tento arciotec české hudby, ale také žádný z nich nedovedl ji vyjádřiti s touž bezprostředností a s působivostí podobně spontanní. Jest to tajemství hudby vůbec~ Či snad záleží tato Smetanova neutuchající moc nad krajany a rodáky v tom, že ničeho neposlouchají české duše a česká srdce ochotněji než písně a taktovky hudebníkovy1 Jistě bude v dnešní den vzpomínáno s vděč· ným úsměvem naivně srdečných slov dobrého Wenziga z Dalibora, jimž Smetanova melodie dodala nesmrtelnosti: »Který Čech by hudbu neměl rád~« A plným právem: jenom ten národ mohl nalézti plné vyjádření své osobnosti v dílech hudebního genia, jemuž bylo do kolébky vloženo obecné nadání musikální, spojené s trvalou láskou k zpěvu a k tanci, jenž v těžkých dobách úpadku zachoval svůj duchový svéráz především prostonárodní písní, jenž si se šťastnou učelivostí 1°3