cÍ, Havlíček a Rieger, při vší rÍIznosti svých temperamentů, ač u obou živý smysl praktický postavil všecko snažení politické do konkretních služeb člověku a národu, jejž považovali za nejvyšší útvar lidství. Nadobro jinak bylo tomu v druhé politické generaci, které po obnově konstitučního života projevila mladistvou chut a sebevědomou odvahu přejmouti odpovědnost z veřejných osudů národních vedle klasické školy politické, vedené Palackým, či spíše proti ní. V osobivém liberalismu, k němuž se důrazně hlásili mladí demokra~ té a nacionálové, seskupení kolem Národních Li~ stů, nebylo místa ani pro božské zákony ani pro konečnou harmonii, uskutečňující vznešené koncepce klasického idealismu. Člověk, na nějž tito praktičtí vyznavači země pomýšleli při veškerých svých akcích a jemuž mínili zaručiti politická práva v národním celku, nemohl se nazývati synem božím. Lhostejný k dobru transcendentnímu, toužil si vydobýti radostný blahobyt a plnou možnost rozvoje zde na zemi. Usilovalo to tuhou prací přičinlivého a šetrného občana, a bylo-li třeba, vložil do svého úsilí všecku bezohlednost boje o život. Nevěřil mnoho svému bližnímu, neboť se sám, přes občasná slavnostní ujištění humanistická, přiznával k hobbesovské zásadě: Horno hornin i lupus. Tento názor byl přenášen také do politiky národní, a velký básník této dru 96