byla volného času pro své vzdělání, pro své poslání ve filantropii, pro zábavu ve spolcích a pro styk s přírodou. Založený jím Americký klub dám ,byl živým ztělesněním Náprstkova vrozeného a v Americe vypěštěného rytířství k ženám, které místo planých lichotek volí kamarádskou družnost, místo úlisné dvornosti živou ochotno místo lyrické romantiky mužnou vážnost k ženinu lidskému důstojenství. Syn panímámy od Halánků a shovívavě roztomilý a poklidně věrný manžel Pepičky Křížkové, se bezděky vrátil k starodávnému a českobratrskému poměru k »pomocnici«, vynesl jej však na světlo střízlivé, praktické, veselé civilisace novodobé. Vojta Náprstek byl ve všem nadobro jiný než jeho střízlivé a nezajímavé okolí, ač se sám označoval v samolibém omylu za člověka střízlivého rozumu. Všickni kolem horovali pro poesii a umění, ale on, muž činu, volal pohrdavě: »Nepochopuji, jak by někdo raději chtěl býti Shakespearem než Franklinem« - a přece celý jeho život jest, jak Zeyer krásně vytkl, jedinou básní. Liberálové a kněží v jeho sousedství se shodli, že morálka hez křesťanství není prostě možna, avšak český čtenář Paineův zahanboval všecky církevníky stálými důkazy svého altruismu, a, než by se llludlil k »občanu Kristu«, citoval ruději (;iúana Koufucia -- a přece rys náboženského posvěcení najde se v životním díle tohoto bezbožce. Vlu 94