pobožností, kter~ i jemu byio třeba na cestě za postupným sebezdokonalováním, sebepřemáháním, uprostřed nadosobní službě blahu jiných. V mužné dŮ3tojnosti, kterou se Vojta Náprstek vyznamenával přede všemi svými vrstevníky a jež byla pravým opakem jak slabošského servilismu, tak planého poklonkaření české společnosti, rozeznal jeho ctitel Julius Zeyer v mistrovské své karakteristice dvojí zdánlivě neslučitelnou složku: hrdé sebevědomí pražského pa tricia a demokratickou vážnost někdejšího občana Spojených Států. Synek pražské měšfanské rodiny, zkompromitovaný účastí na revoluci, stal se - a to ještě před svým odjezdem za Oceán ˆ prvním uvědomělým vyznavačem amerických ideálů u nás; vysloužil si to za mořem tuhou školou svépomoci, těžké ruční práce, měnivých osudú v době deseti let, v nichž položil základy k českoamerickému tisku a k organisaci zámořských krajanů. Sám se vychoval na statečného praktika, aniž, nevěda ani o tom, odložil cokoliv z idealismu dávného vyznavače Saint-Simonova. Věrný ctitel čínské kultury nemohl se státi přívržencem amerických před sudků plemenných a stýkal se v Unii přátelsky s dakotskými Indiány i s černochy. Syn velké dobroditelky a sám muž nevyčerpatelné štědrosti nikdy nebyl tím, čím jest každý průměrný Američan: businessman. Hledal v Ameriée svobodu a nikoliv výdělek.