V. Sládek, a zná-lÍ je, jest asi nakloněn viniti oba pásníky z příležitostného přepínání. Nerozřezáno anečteno žloutne a rozpadává se v knihovnách Hellerovo vydání Sladkovského řečí a úvah, které nepohnulo doposud ani politických dějepisců, aby ocenili jeho evropsky orientovanou studii o parlamentním zastoupení, ani historiků slovesnosti, aby rozebrali dopodrobna Sladkovského umění slova, které pro dobovou rušnost a barvitost nazval bystrý pozorovatel »řeěnickou básní bohatých rytmů.« Náleží tedy sté výročí narozenin Sladkovského k oněm nečasovým juhileím, jež jsou odsouzena, aby přešla bez ohlasu. Ale zdali snad Karel Sladkovský není z těch nečasových a protičasových lidí, kteří nám pomáhají vymaniti se z ohklopující nás tísnivé a nemorální časovosti a dokonce nás k tomu důtklivě vybízejí1 Sladkovského politika, která po junácké předehře roku 1848 vyplňuje léta šedesátá, liší se celou metodou od politiky dnešní, ale tento rozdíl je hlubší, než jaký se rozvírá mezi starým liberalismem a přítomným stranictvím, vybudovaným více méně na sociálním pojetí veřejného života. Karel Sladkovský byl ovšem velice rozhodný politický individualista: nejen že pomýšlel v rámci obecného prospěchu vždycky na svobodu jednotlivcovu a na jeho plný rozvoj osobnostní, ale, ač vúdce strany, především hlásal svou osobní pravdu, kterou se snažil přímo vnutit 86