Němců a s nimi je pilně četl; byla to tehdy zvláště tak zv. škola mladoněmecká s Boernem a Heinem v čele, která ho doučovala v technice pamfletu a paskvilu veršem a prósou a posilovala jeho přesvědčení, že novinářství náleží k nejvyšším formám novodobého písemnictví. Žurnalistika politická nebyla mu roku 1845 v Praze zprvu zcela dostupna, i spokojil se Havlíček zatím s žurnalistikou kritickou. Pravím výslovně: spokojil se, neboť, ač ji konal se zanícením, byla mu přece pouhou průpravou a episodou. Posuzovatelů a to namnoze esteticky i historicky vzdělanějších a klidně obzíravějších měla naše literatura před Havlíčkem několik, ale on hyl první, kdož odhadl a obhájil funkci kritiky v národní vzdělanosti, kdo z úsudků slovesných činil obecné závěry pro hodnocení společenských jevů, kdo se v praksi nebál pohoršení, když šlo o plný projev osobního názoru. Polemik, jenž kritika doplňoval, byl nebezpečný, neboť neobmezeně a pronikavě vládl rozumovým vtipem a za ním utajoval humor poctivého a srdečného muže, kter)T nenávidí lidských neřestí a pošetilostí, ale miluje při tom člověka. Forma, jíž Havlíček polemik ve verších a zvláště v epigramech a parodiích užívá, aby ji v geniálně politické grotesce s jemnými lyrickými tóny a s dravou satirou »Tyrolských elegií« dovedl k mistrovství, jest důsledkem a pokračováním slohové zásady